LA IMATGE DE L’ARTISTA O LA GENEROSITAT DEL COL·LECCIONISTA

la-mirada-de-lartista

Sovint parlem d’exposicions, molt del que es veu al davant i massa poc  de qui hi ha al darrera. Fins el trenta d’octubre a la Sala Gran del Centre Cultural El Casino tenim la oportunitat de veure una mostra excepcional del treball de desenes d’artistes, que entre el segle setze i mitjans del dinou van treballar el noble art del gravat. “La imatge de l’artista” ens proposa un engrescador viatge, per situacions i episodis de la vida que envoltava l’art en aquest període històric.

No parlaré en to acadèmic dels setanta cinc gravats antics que s’hi exposen, ja  hi ha plomes molt més autoritzades per aquests afers dins la redacció del diari, però si cal deixar clar que no hi ha cap museu o biblioteca a l’estat espanyol que tingui un conjunt d’obres com aquest. Manresa té el privilegi de poder veure una de les col·leccions particulars més importants del món, de fet només existeix una altre col·lecció d’aquesta magnitud, propietat d’un museu nord-americà, que s’hagi exposat públicament.

És per això i no hi pensem sovint, que val la pena parlar de qui hi ha al darrera de manifestacions d’aquesta categoria. Aquí es tracta d’un col·leccionista manresà amb una historia personal a la recerca de l’excel·lència artística; en Vicenç Furió, que ha comissariat personalment l’esdeveniment, és Professor d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona i el propietari de la bellesa que aquests dies podem admirar al Casino, algú que tenim ben a prop i que ha viatjat tant lluny per reunir el conjunt d’obres que aquests dies tenim al nostre abast.

És la imatge de l’artista, certament, però també és la generositat del col·leccionista que ha voltat per tot el món amb els seus coneixements i el seu entusiasme com a equipatge, investigant, remenant, ficant el nas entre capses d’antiquaris i racons de mercats, per aconseguir aplegar autèntics tresors de la mestria artística i la destresa humana; a més de pel seu gaudi personal per oferir-los als ulls dels qui estimen el llegat artístic de la humanitat i les seves circumstancies, amb un gest d’esplendidesa tan poc comú com remarcable.

Que tinguem tots aquests gravats a Manresa, que recullen, il·lustren i expliquen més de tres segles de la capacitat de l’esser humà per transformar la vida quotidiana en bellesa és fruit dels artistes, però mèrit de la incansable voluntat i sobretot de la generositat del col·leccionista. Estarem tant d’acord en que l’exposició té un valor artístic incalculable, com en que la feina i la magnanimitat del col·leccionista son d’una dimensió i un gest impagables. Al Centre Cultural del Casino de Manresa, l’obra de l’artista és fa viva i publica mercès a la incansable recerca del col·leccionista, seria un pecat no agrair-la, aprofitar-la i sobretot visitar-la.

 

Anuncis

Quant a Joan Barbé

Periodista, guionista i autor teatral
Aquesta entrada ha esta publicada en Articles d'opinió. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a LA IMATGE DE L’ARTISTA O LA GENEROSITAT DEL COL·LECCIONISTA

  1. Retroenllaç: La imatge de l’artista. Gravats antics sobre el món de l’art | FÒRUM DE LES ARTS I DEL PATRIMONI

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s